کد مطلب:29698 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

وظیفه کوه ها در زمین












5666. امام علی علیه السلام: [ خداوند] عزّوجل با صخره های استوار و كوه های بلند و پایدار، جنبش زمین را تعدیل كرد و به خاطر فرو رفتن بُن كوه ها در جای جای زمین و خزیدنشان در سوراخ های آن، زمینْ آرام گرفت و كوه ها بر درشتی و پستی های آن ایستاده، سر به فلك كشیدند.[1].

5667. امام علی علیه السلام: [ خداوند] عزّوجل زمین را ایجاد كرد و آن را - بی آن كه مشغولش كند - نگه داشت، و بدون استوار ساختن آن بر چیزی، آن را به جریان انداخت و بدون تكیه گاه، استوارش داشت و بدون پایه، آن را برافراشت و از كجی و انحراف، نگه داشت، و از در هم ریختن و گشودگی بازش داشت، میخ های آن را استوار كرد و كوه ها را گرداگردش برافراشت.[2].

5668. امام علی علیه السلام - در شگفتی آفرینش هستی -: و [ خداوند] عزّوجل صخره های زمین و بلندی ها و كوه های بزرگ را آفرید و در جایشان برقرار ساخت، و در قرارگاهشان مُلزم گردانید.

قلّه كوه ها به سوی آسمان كشیده شد و ریشه آنها در آب، قرار گرفت. كوه ها را از دشت های هموار، بیرون آورد و ریشه های آنها را در جای جای زمین و در جای مناسبشان فرو برد، ستیغ های آنها را سر به آسمان كشاند و بلندی های آن را درازنا بخشید و آنها را برای زمین، تكیه گاه قرار داد و چون میخ در آن، استوار گردانید و در نتیجه، زمینْ آرام گرفت تا نتواند ساكنانش را بلرزاند و یا آنچه را بر پشت دارد، بریزد، و یا از جای خود، خارج شود.[3].

5669. امام علی علیه السلام: [ خداوند] عزّوجل آفریده ها را به قدرتش آفرید، و بادها را به رحمتش گستراند، و با صخره ها، لرزش زمینش را آرام ساخت.[4]. [5].









    1. نهج البلاغة: خطبه 91، بحار الأنوار: 90/112/57.
    2. نهج البلاغة: خطبه 186، الاحتجاج: 116/477/1، بحار الأنوار: 8/255/4.
    3. نهج البلاغة: خطبه 211، بحار الأنوار: 15/38/57.
    4. امام علیه السلام تأكید می ورزد كه خداوند عزّوجل هنگامی كه كوه ها را در زمین آفرید، برای هر كوهی ریشه ای در زمین قرار داد كه دو وظیفه را بر عهده دارد: نخستْ آن كه كوه را از به هم خوردن و از بین رفتن، باز دارد (چنان كه برای كوه «سَلْط» نزدیك اَمّان، اتفاق افتاد و از جای خود، كنده شد و حركت كرد)؛ و دومْ آن كه این ریشه های قرار داده شده در دل زمین، طبقه های زمین را نگه می دارند و آن از لرزش، حفظ می كنند (چنان كه ما با كوبیدن میخ های قوی در لایه های معادن، آنها را از لرزش، نگه می داریم).

      این، وظیفه كوه ها در آرامش بخشیدن به زمین بود؛ امّا وظیفه آنها در راه استقرار زندگی انسان، این است كه موجب حفظ خاك و سنگ موجود بر سطح زمین از نابودی و انتقال می شوند و آنها را از تأثیر بادهای تند، محفوظ می دارند و با این كار، زندگی انسان در كوه ها، دشت ها و دره ها امكان پذیر می گردد؛ چون اگر سطح زمینْ صاف و بدون كوه بود، دائماً دستخوش تحوّل می گشت (تصنیف نهج البلاغة: 783).

    5. نهج البلاغة: خطبه 1، الاحتجاج: 113/473/1، بحار الأنوار: 7/300/77 و 5/247/4.